Frågor & Svar
Vanliga frågor och svar till kundtjänst
Här hittar du snabbt svar på våra vanligaste frågor.
Om det är någonting annat du undrar över är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Tänk på att innan du kontaktar oss, läs igenom våra frågor och svar nedan, så behöver du inte vänta på svar från vår kundtjänst. Våra svarstider från kundservice är normalt 1-2 vardagar.
Sortiment
Kan ni ta en produkt som ni inte har i ert sortiment?
Ja, visst. Hör gärna av dig till vår kundtjänst om du saknar någon produkt i vårt sortiment. I många fall kan vi ta hem produkter som beställningsvara till dig, om produkten finns hos våra leverantörer.
Kan jag köpa en reservdel till min produkt hos er?
Ja, visst. För många produkter kan vi ordna reservdelar, även om de inte finns att köpa i vår webbhandel. Kontakta oss gärna så kan vi hjälpa dig med din reservdels order.
Val på mixade färger
Kan jag välja en färg på en produkt som levereras i mixade färger?
Vi kan inte boka färger på produkter som levereras i mixade färger. Dessa varor levereras mixade från våra leverantörer de plockas och levereras därför i slumpmässiga färger. Vilka färger som kan levereras varierar och ändras över tid, och kan skilja från de produktbilder som visas för varan. Det står noterat i produktinformationen om produkten levereras i mixade färger.
Om du har önskemål om någon speciell färg på en produkt är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Vi kan lägga en notering om önskat färgval på din beställning, så levererar vi den färg du helst vill ha om den finns tillgänglig i lager när din order plockas.
Måttangivelser
Hur anges måtten på produkter?
Måtten som anges är längd x bredd x höjd, om inget annat anges.
Vad är storleken på bädden?
Måttet på bäddar anges efter yttermått.
Rabatter
Jag är uppfödare, kan jag få rabatt?
Vi kan erbjuda dig rabatt om du är uppfödare. Kontakta vår kundtjänst för mer information.
Kan jag få rabatt vid storköp?
Ja, visst. Många gånger kan vi ge bra rabatt vid köp av större order, eller stort antal av samma produkt. Kontakta vår kundtjänst för offert priser.
Order bekräftelse
När får jag mitt ordermail?
När du har beställt och din order är mottagen i vår webbshop erhåller du ett e-post med din orderinformation och beräknad tid fram till att paketet skickas ifrån oss. Ordermail skickas direkt ut till din e-post när din order är mottagen. Om du inte har mottagit något mail kan detta bero på att du uppgett fel e-postadress eller att mailet hamnat i skräpposten i din inkorg. Du kan se om din order är mottagen om du loggar in på ditt konto eller hos Klarna.
När får jag orderbekräftelse på min beställning?
En slutgiltig bekräftelse på ditt köp skickas till din e-post när ditt paket levereras ifrån vårt lager.
Ändra beställning
Kan jag ändra min beställning i efterhand?
När din order är mottagen är det oftast inte möjligt att ändra eller lägga till varor i efterhand. När du har slutfört köpet börjar vi behandla din beställning. Om du glömde något kan det enklaste vara att göra en ny beställning.
Kan jag avboka min beställning?
Det är inte möjligt att avboka en beställning som redan är behandlad, packad eller levererad. För att se om det är möjligt att avboka din order behöver du kontakta vår kundtjänst.
Restorder
Vad händer om en vara är slutsåld?
Om någon vara skulle vara slutsåld kommer vi att kontakta dig via e-post i samband med att din order skickas ifrån oss. Slutsålda varor restnoteras normalt och skickas ut fraktfritt i efterhand.
Kan jag lägga till varor på min restorder?
Ja, det går bra att lägga till produkter på en restorder. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Leveranstid
Vad har ni för normal leveranstid?
Våra leveranstider är normalt1-4 vardagar på de flesta varor i vårt sortiment. Vissa varor har längre leveranstid och paketets leveranstid beräknas då efter produkten med den längsta tiden.
När beräknar ni att mitt paket kommer att levereras?
Beräknat leveransdatum för ditt paket hittar du i din orderbekräftelse som du har mottagit till din e-post. Datumet som står angivet är när ditt paket beräknas att skickas ifrån vårt lager.
Hur beräknas leveranstiden?
Leveranstiden som anges är behandlingstid som det normalt tar innan paketet packas och skickas ifrån vårt lager. Därefter tillkommer frakttid till ombudet eller Schenker terminal, normalt 1-2 vardagar. Leveranstiden för varje artikel står angiven på produktens informationssida, i kassan och i orderbekräftelsen.
Spåra leverans
Hur spårar jag mitt paket?
När ditt paket är levererat från oss skickas en leveransbekräftelse ut till din e-post. Där kan du se ditt när ditt försändelse-ID på paketet och kan spåra paketet via Schenkers webbsida.
Spåra ditt paket.
Paketombud
Till vilket ombud levereras mitt paket?
Vid fraktsättet paketombud, levereras ditt paket till ditt närmaste Schenker paketombud efter ditt postnummer. Se närmaste Schenker paketombud genom att klicka på länken nedan.
Sök paketombud
Kan jag ändra ombud för mitt paket?
Paket skickas till ditt närmaste Scheneker ombud efter ditt postnummer. Det är inte möjligt att välja paketombud i vår webhandel, men om du kontaktar vår kundtjänst kan vi lägga in annat ombud, om din order ännu inte är levererad.
Mottagare och adress
Ändra mottagare
Det är inte möjligt att ändra namn på mottagaren i efterhand av säkerhetsskäl, men du kan låta någon annan hämta ut ditt paket om kvitterar ditt paket med mobilt BankID. När paketet finns hos ombudet får du ett SMS, där du kan legitimera dig digitalt och sedan välja att själv hämta paketet utan kvittens, eller skicka vidare avin och låta någon annan hämta.
Kan jag ändra min leveransadress?
Ja det går bra att ändra leveransadress innan du har slutfört köpet. För att kunna ändra leveransadress behöver du godkänna detta med BankID. Du ändrar leveransadress i kassan genom att välja fraktsätt och klicka på ändra.
Leverans av julklappar
Hinner jag få mitt paket till julafton?
Ja, visst! Vi skickar alltid ditt paket ifrån oss inom 1-4 vardagarefter att din order är mottagen. För extra säker leverans innan jul lägg din beställning senast 10 dagar innan julafton. Du ser beräknad leveranstid i kassan och i orderbekräftelsen.
Fraktalternativ
Hur skickas mitt paket?
Ditt paket skickas med Schenker, till ditt närmaste paketombud eller som hempaket.
Vad finns det för olika fraktsätt?
Som privatperson finns två olika fraktsätt att välja mellan, paketombud eller hemleverans. Vi erbjuder även företagspaket till företag.
Fraktkostnad
Vad kostar frakten till ombud?
Den normala fraktkostnaden för paket till ombud är för närvarande från 59 SEKFraktkostnad - Paketombud. Beräknad fraktkostnad för alla varor och för olika fraktsätt anges alltid i varukorgen och i kassan.
Vad kostar frakten för hemleverans?
Fraktkostnaden för hempaket för närvarande 149 SEK. Beräknad fraktkostnad för alla varor och för olika fraktsätt anges alltid i varukorgen och i kassan.
Vad kostar frakten för företagspaket?
Fraktkostnaden för hempaket för närvarande 149 SEK.
Öppet köp
Hur lång tid är öppet köp?
Vi vill att du alltid skall vara helt nöjd med alla varor du har beställt. Hos DjurMaxi har du alltid öppet köp i 14 dagar.
Kan jag byta varor?
Byte läggs upp och behandlas som nybeställning. Om du behöver byta storlek eller produkt kan du enkelt göra en ny beställning på vår webbhandel.
Retur
Hur returnerar jag en vara?
Fyll i retursedeln som finns på baksidan av följesedeln. Om du vill ha en fraktetikett utskickad till dig kan du kontakta vår kundtjänst. Vi skickar då en e-post till dig med din fraktetikett som du kan skriva ut på en vanlig skrivare och tejpa på ditt returpaket.
Vad skall jag tänka på vid retur?
Packa och emballera produkten väl. Kom ihåg att varan som du skickar tillbaka skall vara oanvänd och ren från hår. Om du har valt faktura som betalsätt, glöm inte att meddela Klarna att du har returnerat en vara. Då kommer din faktura att pausas och du behöver inte betala under returhanteringstiden.
Kan jag skicka tillbaka returen med eget fraktsätt?
Ja, det går jättebra. Du kan själv välja fraktsätt om du vill skicka tillbaka retur. Tänk på att returpaketet måste skickas direkt till vår returadress med utkörning. Returpaket kan inte skickas till paketombud.
Vad kostar det att skicka tillbaka en vara?
Vid retur står kunden för returfrakten. Paketets storlek och vikt avgör fraktkostnaden. Använder du vår fraktetikett för retur är frakten från 0-5 kg 99kr. Mer information finns i Retur & Öppet köp.
Vilken returadress har ni?
Vår returadress är: DjurMaxi, Kungsladuvägen 10, 80267 Gävle
Outlöst paket
Hur lång tid ligger ett paket hos paketombudet?
Ditt paket ligger hos ombudet i 14 dagar. Hämtas inte paketet ut skickas dit tillbaka till oss och hanteras som outlöst.
Hur lång tid ligger ett paket hos Schenker terminalen?
Outlösta Företagspaket och Hemleverans paket returneras 3 dagar efter ankomst till Schenker terminal.
Vad händer om ett paket är outlöst?
Om ett paket inte hämtas ut skickas det tillbaka till oss. Vid outlöst paket behöver vi debitera en avgift för att täcka frakt- och administrationskostnader som uppkommer i samband med returen. Mer information finns i Retur & Öppet köp.
Returhantering
När hanteras min retur?
Din retur hanteras normalt inom 14 dagar efter att ditt returpaket är mottaget på vårt lager. Vid hög belastning kan behandlingstiden för returer vara längre. När din retur är behandlad får du en bekräftelse till din e-post.