Köpinformation

Här nedan finns våra köpvillkor. Hitta all information som kan vara bra att veta inför ett köp. Det är alltid tryggt och säkert att handla hos oss på DjurMaxi.

KÖPVILLKOR

Allmänt

DjurMaxi är en del av Trionet AB och säljer produkter till husdjur, djurägare, hobby, hem och fritid. Försäljning sker till privatpersoner, företag och offentlig förvaltning i Sverige. För att handla hos oss måste du vara myndig. Beställningar som görs av personer under 18 år måste ha målsmans godkännande för beställning. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn, adressuppgifter och personnummer alternativt organisationsnummer registreras i vårt kundregister.

Beställning och bekräftelse

Varorna beställs via webhandel www.djurmaxi.se, e-post eller via inskickat orderformulär. När beställningen är registrerad erhåller du en orderbekräftelse till registrerad e-post. DjurMaxi garanterar inte att alla varor som är beställda kan levereras.

Leveranstid

Våra leveranstider är normalt 1-5 dagar på de flesta varor i vårt sortiment. Vissa varor har längre leveranstid. Leveranstiden som anges är behandlingstid som det normalt tar innan paketet packas och skickas ifrån vårt lager. Därefter tillkommer leveranstid för valt fraktsätt, normalt 1-2 vardagar. Leveranstiden för varje artikel står angiven på produkens informationssida. Beställning med flera produkter med olika leveranstid levereras efter den längsta leveranstiden om inte annat anges. Den beräknade leveranstiden för hela beställningen står angiven i varukorgen och i kassan.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Schenker med en dags fördröjning. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98. Vid fraktsättet Hemleverans och Företagspaket kan några dagars leveranstid tillkomma.

Populära varor kan ibland ta slut i lager och få försenad leveranstid. Om någon produkt blir försenad kan beställningen komma att dellevereras, så att inte alla varor blir drabbade av förseningen. Restorder skickas ut fraktfritt så fort varan finns åter i lager. Vid fakturabetalning faktureras varje delleverans för sig. Restnoterade produkter står angiven på din leveransbekräftelse som skickas till din e-post, samt står på följesedeln som ligger i paketet. Produkter med begränsat antal i lager från "Outlet/REA" och ”Kampanj” eller som utgått från vårt sortiment restnoters inte. Återbetalning sker via valt betalningsalternativ inom 30 dagar efter att din order har skickats ifrån vårt lager. Vid avbeställning eller ändring av restorder vänligen kontakta vår kundtjänst.

Om en beställning får försenad leveranstid på samtliga artiklar kontaktas du av vår kundtjänst via e-post där nytt leveransdatum föreslås. Som kund har du rätt att häva köpet, utan kostnad, om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid. Vid restnoterang av någon enstaka produkt på en beställning med flera artiklar kontaktas du inte i förhand innan din order dellevereras.

DjurMaxi garanterar inte att alla varor som är beställda kan leverers. Det kan uppstå oförutsedda händelser som gör att leverantiden för en beställning blir längre än beräknat. Vi reserverar oss för slutförsäljning eller om någon produkt utgått från sortimentet. Om vi inte kan leverera hela beställningen vid ett och samma tillfälle eller om den delats upp på olika leveranssätt, betalar du endast en fraktkostnad.

Leveranssätt

De flesta paket skickas från oss med Schenker. Samtliga paket skickas säkert med spårbart kollinummer, undantag små restorder som kan skickas med PostNord som brev. När din beställning är skickad från vårt lager skickas leveransbekräftelse till din e-post med kollinummer där du kan följa din leverans.

Frakt - Paketombud

Fraktkostnaden för Paketombud är för närvarande 69 SEK. Order över 499kr levereras fraktfritt. Levereras sker till ditt närmaste Schenker paketombud. Avisering kan ske via SMS eller brev. DjurMaxi förebehåller sig rätten att ändra fraktsättet vid skrymmande eller tunga gods som ej är lämplig att skicka via paketombud. Outlösta paket returneras 14 dagar efter ankomsten till paketombudet.
Du hittar ditt närmaste ombud här: Schenker paketombud

Frakt - Hemleverans

Fraktkostnaden för Hemleverans är för närvarande från 199 SEK. Hemleverans sker med Schenker. Utkörning sker på vardagar på dagtid, efter avisering till dig via angivet telefonnummer. DjurMaxi förebehåller sig rätten att ändra fraktsättet vid skrymmande eller tunga gods som ej är lämplig att skicka som Hemleverans. Outlöst Hemleverans returneras 3 dagar efter ankomst till Schenker terminal.

Frakt – Företagspaket

Fraktkostnaden för företagspaket är från 199 SEK, oavsett antal kolli och vikt. Leverans av Företagspaket sker med Schenker till företagets angivna leveransadress. Du som mottagare måste vara anträffbar under normal arbetstid klockan 07.00–16.00, eller själv hämta sändningen på DB Schenkers terminal. DjurMaxi förebehåller sig rätten att ändra fraktsättet vid skrymmande eller tunga gods som ej är lämplig att skicka som Företagspaket. Outlöst företagpaket returneras 3 dagar efter ankomst till Schenker terminal.

Ångerrätt / Retur

Vi vill att du alltid skall vara helt nöjd med alla varor du har beställt. Hos oss har du alltid öppetköp. Ångerrätten gäller upp till 14 dagar efter att du har mottagit dina varor. Vid restorder gäller ångerrätten 14 dagar efter att du fick den sista varan. Ångerrätten gäller nästan alla varor i vårt sortiment, med det finns några undantag som anges nedan.

Tänk på att varan du skickar tillbaka är i oanvänt nyskick och ren från hår. Du har rätt att öppna förpackningen och hantera den vara som du köpt från oss på sådant sätt att du kan fastställa dess egenskaper och funktion. Returnerade varor bör återsändas i sin originalförpackning med alla etiketter och manualer om detta medföljer. Om varan har används eller hanterats i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion kan en ersättning motsvarande varans värdeminskning utkrävas. I sådana fall kan vi göra ett avdrag motsvarande värdeminskningen från det belopp som vi ska betala tillbaka till dig. Ersättningens storlek bedöms efter varje enskilt fall.

Ångerrätten gäller inte:
ID-brickor och skyltar med graverad text som är utformad efter dina anvisningar eller som har fått en tydlig personlig prägel.
Specialbeställda mått av metervaror som t ex akvariebakgrunder, fällar, balkongnät, slangar, rep och linor.
Lösvikt och plockgodis som beställs i lösvikt i hg och säljs i samlad påse.
Livsmedel eller vårdsprodukter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten.
Förseglad ljud- eller bildupptagning där förseglingen har brutits av konsumenten.

Du kan åberopa din ångerrätt genom att sända ett meddelande till oss och därefter återsända varan på egen bekostnad. Återsändning bör ske utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från det att du meddelade oss om att du ville utnyttja din ångerrätt. När din retur är behandlad och registrerad får du en bekräftelse till din e-post så fort som möjligt, och senast 10 vardagar efter att din retur är mottagen av oss. Om du returnerar alla varor från samma beställning återbetalas du för frakt och faktureringsavgifter. Återbetalning görs så snart som möjligt efter att din retur är mottagen och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Notera att vi inte står för kostnaden för returfrakt.När du utnyttjar din ångerrätt ansvarar du som kund för den faktiska kostnaden för att återsända varan. Du kan använda vår returetikett Ombudsretur för att skicka retur till oss. Vår returetikett kan ej erhållas om ditt paket är skickat som Hemleverans eller Företagspaket. För att få en returetikett e-postad till dig behöver du kontakta vår returavdelning. Skicka då e-post med ditt namn och fakturanummer till retur@djurmaxi.se.

Vid användning av vår fraktetikett Ombudsretur debiteras avgift på för närvarande från 59kr. Returfrakten baseras på returpaketets vikt och debiteras per kolli enligt; 1-3 kg 59kr, 2-5 kg 79kr, 5-10kg 99 kr, 10-20kg 119kr. Returpaket får inte överstiga max volym: 0,214 m3 eller max vikt: 20kg om du använder vår returetikett Ombudsretur. Överstiger paketet max måtten kommer en extra avgift 449kr tas ut för att täcka fraktkostnaden.

Du kan även återsända varan med eget fraktsätt. Retur skickas till vår returadress: DjurMaxi, Fältskärsleden 10, 80280 Gävle. Vi rekommenderar att paketet skickas med vår fraktetikett eller som spårningsbart företagspaket. Om retur skickas som brev tänk på att det inte får vara för tjockt, max ca 3 cm, för att kunna delas ut i brevlåda. Kontakta PostNord för mer info. Returpaket kan ej skickas till paketombud eller utlämningsställe.

Vi rekommenderar att du använder den bifogade retursedeln när ångerrätten åberopas. Retursedeln ligger i ditt paket, och kan även laddas ner här: https://www.djurmaxi.se/pub/media/pdf/Ordersedel_Retursedel.pdf. Du kan även använda Konsumentverkets standardformulär när ångerrätten åberopas. Konsumentverkets standardformulär för att utöva ångerrätten finns på Konsumentverkets hemsida. Du kan även ladda ner standardformuläret här: https://www.djurmaxi.se/pub/media/pdf/Angerblankett_Konsumentverket.pdf.

Returvaror bör återsändas väl skyddad under transporten. Vi rekommenderar att varorna returneras i en kartong eller vadderat kuvert. Fraktetikett eller retursedel får ej klistras direkt på produktens förpackning, undantag om produkten levererades till dig på detta sätt, som vid köp av exempel stora klösmöbler, transportburar och kaninburar. Vid returtransport ansvarar du för eventuella fraktskador.

Har du redan betalat för det du returnerat kommer Klarna kontakta dig för återbetalning. Om du istället har beställt mot Klarna faktura eller delbetalning, vänligen kontakta Klarna och meddela att du skickat retur. De kan då pausa din faktura i väntan på att din retur registreras. Om du har några frågor om din faktura kontakta Klarna via e-post på info@klarna.com eller via telefon på 08-120 120 10. Du kan även logga in på Klarnas hemsida: https://app.klarna.com/login för att få en överblick över alla dina köp via Klarna eller förlänga betaltiden.
För att byta eller beställa nya varor i samband med din retur kan du fylla i din nybeställning på din order/retursedel som följer med i paketet. För snabbare hantering av din nybeställning kan du även lägga order via vår webbhandel eller skicka e-post till: order@djurmaxi.se.

Priser

Samtliga priser hos DjurMaxi.se är angivna i SEK inklusive moms med 25%. Momsen är 6% för böcker. Varor under "Outlet/REA" och ”Kampanj” har ett begränsat antal i lager. Rabatterat pris på outletvaror och kampanjvaror gäller så långt lagret räcker.

Vid omständigheter som DjurMaxi.se inte råder över, exempel ändrad moms, ökade råvarupriser eller valutaförändring, förbehåller vi oss rätten att ändra våra priser med motsvarande belopp. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Betalning

I DjurMaxi webbshop kan du betala med flera olika betalsätt. I samarbete med Klarna erbjuder vi Klarna Checkout med Kortbetalning, Direktbetalning, Faktura och Delbetalning. Du hittar villkoren för Klarna checkout här: Villkor Klarna Checkout

Faktura
Vid beställning mot faktura skickas paketet till din folkbokföringsadress med 14 dagars betalningsvillkor för privatpersoner och 30 dagars betalningsvillkor för företag, från och med att ordern är expedierad. Fakturan skickas ut via e-post till den e-postadress du angivit vid beställning. Betalningsalternativet är möjligt för både privatpersoner och företag. Mer information och villkor för Klarna faktura: Fakturavillkor

Delbetalning
Vill du delbetala din beställning erbjuder vi Klarna konto. Mer information och villkor för Klarna delbetalning: Klarna delbetalning

Läs mer om Klarnas betalsätt eller hitta information om din betalning, besök www.klarna.se eller läs alla villkor: Klarna villkor

Kreditupplysning

DjurMaxi.se som en del av Trionet AB förbehåller sig rätten att ta kreditupplysning vid samtliga beställningar. Kreditupplysningen registreras inte i några offentliga register och är inte synlig för andra företag.

Reklamationsrätt och garanti

Garantier på varor lämnas av produkternas respektive tillverkare. DjurMaxi lämnar inga ytterligare garantier utöver respektive tillverkares specificerade garantivillkor.
Vid reklamation av någon produkt bör DjurMaxi kundservice kontaktas inom skälig tid efter att felet eller skadan upptäckts. Inom två månader räknas som inom skälig tid. Enligt konsumentköplagen skall en reklamation alltid göras senast tre år från försäljningstillfället. Reklamationsrätten gäller under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Produktgarantin gäller inte om varan har används felaktigt eller om felet beror på normalt slitage.

Transportskador / Fellevererad vara

Vid defekt eller fellevererad vara behöver du kontakta DjurMaxi kundtjänst för att anmäla reklamationen och få felet åtgärdat. Felanmälan bör alltid ske så snart som möjligt och inom skälig tid efter att felet eller skadan upptäckts. Reklamationsvaror bör inte returneras innan DjurMaxi har kontaktats. Vid felexpedierade varor eller transportskador står DjurMaxi för returfrakten och att en ny korrekt beställning levereras till dig utan extra kostnad. Vid reklamationsärenden kontakta kundtjänst via e-post, kundservice@djurmaxi.se, eller via postadress DjurMaxi, Box 650, 801 27 GÄVLE. Returpaket får ej skickas till paketombud, mot postförskott eller efterkrav.

Outlöst paket

Paket som inte hämtats ut hos paketombudet returnerats till DjurMaxi.se och debiteras en avgift f.n. 253 kronor för att täcka frakt- och administrationskostnader. Outlöst Hemleverans eller Företagspaket debiteras en avgift f.n. 447 kronor.
Outlösta paket till Schenker paketombud returneras 14 dagar efter ankomsten till ombudet. Outlösta Företagspaket och Hemleverans paket returneras 3 dagar efter ankomst till Schenker terminal.

Falska beställningar

Vi polisanmäler alla bedrägeriförsök eller falska beställningar.

Fel/Prisändringar/Slutförsäljning

Vi reserverar oss för slutförsäljning, skrivfel, lagerhållning hos våra leverantörer samt eventuella prisändringar.

Produkter och sortiment

Alla varor som säljs hos DjurMaxi.se kan användas i Sverige. Färg på vissa produkter kan inte väljas om de har ”mixade färger”. Dessa kommer osorterade från tillverkaren, och vi har inte lagersaldo över vilka färger som finns i vårt lager. Du kan se om någon vara är i mixade eller blandade färger på fliken "mer information" och i produktens beskrivning.

Förbehåll

Bonus-, rabatt- eller erbjudandekoder från olika utskick får ej kombineras. Vi förbehåller oss rätten att justera din beställning om villkoren för rabatt- eller bonusprodukter ej har följts. Om en bonuspremie är slut, reserverar vi oss rätten att skicka en ersättningspremie till liknande värde. Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel, utgående artiklar samt slutförsäljning. Av trycktekniska skäl kan det vara svårt att återge exakta färgnyanser på tex foto planscher, textilier och möbler.

Nyhetsbrev E-post

Nyhetsbrev med rabattkoder, erbjudanden och nyheter skickas ut några gånger per månad till registrerad e-post som tackat ja till nyhetsbrev. Nyhetsbrevets erbjudande gäller så långt lagret räcker, längst 14 dagar eller annat om detta särskilt uppges på nyhetsbrevet. I samtliga nyhetsbrev och utskick via e-post reserverar vi oss för felskrivningar, ändringar, prisändringar, leverantörsföreningar och slutförsäljning. Avregistrering från nyhetsbrevet sker via länken i nyhetsbrevet, eller via "mitt konto" på webhandeln.

Integritetspolicy

Hos DjurMaxi kan du som kund känna dig trygg när du handlar. Din personliga integritet är viktig för oss och vi arbetar aktivt för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas. DjurMaxi behandlar alla personuppgifter i enlighet med tillämplig lagstiftning, interna riktlinjer och dataskyddsregler. Du läsa vår Integritetspolicy där vi beskriver vilka rättigheter du har, samt hur vi samlar in, hanterar, använder och skyddar dina personuppgifter.

Tvister och lagval

Tvist enligt dessa villkor skall avgöras enligt svensk lag. Våra köpvillkor är komplement till DAL - Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Vid eventuella tvister är vår målsättning alltid att komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid Konsumentverkets rekommendationer och Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Support och kundservice

Inget köp är avslutat förrän du som kund är helt nöjd. När du handlar hos DjurMaxi kan du alltid känna dig trygg. Vår kundtjänst besvarar alla frågor via e-post så fort som möjligt.

Företagsinformation - DJURMAXI

Försäljningsställe: DjurMaxi.se
Företagets juridiska namn: Trionet AB
Postadress: DjurMaxi, Fältskärsleden 10, 80280 Gävle
Organisationsnummer: 559127-9475
Momsnummer: SE559127947501
Företaget innehar F-skattesedel

Kundtjänst: kundservice@djurmaxi.se

© Copyright Trionet AB & DjurMaxi 2018